Τόσο οι καταπτώσεις στα Τέμπη, όσο και το νέο περιστατικό κατολίσθησης στο 19ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων - Άρτας το οποίο προκάλεσε ολιγόωρη διακοπή της κυκλοφορίας στον νευραλγικό εθνικό άξονα της Δυτικής Ελλάδας (6.1.2010), θέτουν επί τάπητος το ζήτημα του συστηματικού ελέγχου του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου της χώρας, όχι μόνο για να αποτραπούν επικίνδυνα γεωλογικά φαινόμενα, αλλά, κυρίως, για να αποφευχθούν αποκλεισμοί περιοχών με εξαιρετικά επαχθείς συνέπειες.
Το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ έχει καταγράψει μια σειρά από κρίσιμες θέσεις του οδικού δικτύου στις οποίες η γεωλογική αστάθεια ή άλλοι σοβαροί παράγοντες μπορεί να οδηγήσουν σε νέες αστοχία διακοπές της κυκλοφορίας και στη συνεπαγόμενη ανάγκη χρήσης παρακαμπτήριων οδών. Για το λόγο αυτό καλεί την Πολιτεία μέσω των Υπηρεσιών Συντήρησης να ελέγξει τα σημεία αυτά, ταυτόχρονα, όμως, να εντοπίσει τις παρακαμπτήριες οδούς, οι οποίες, σε ένα ενδεχόμενο κατολίσθησης ή κατάπτωσης, με αξιοπιστία και σε ικανοποιητικό επίπεδο Οδικής Ασφάλειας, θα δεχτούν τους μεγάλους κυκλοφοριακούς φόρτους, που θα προκύψουν.
Να σημειωθεί ότι το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, πέρα από τα σημεία που ήδη έχει καταγράψει με βάση παλαιότερα περιστατικά, έχει ξεκινήσει, σε συνεργασία με τα Περιφερειακά Τμήματα του ΤΕΕ την καταγραφή και άλλων σημείων του εθνικού και επαρχιακού δικτύου, ώστε να υποστηριχθεί το δύσκολο έργο των αρμόδιων υπηρεσιών. Επισημαίνεται ότι της κατολίσθησης στο 19ο χιλιόμετρο της Εθνικής Οδού Ιωαννίνων - Άρτας, είχε προηγηθεί στον ίδιο άξονα, στην περιοχή Τερόβου, άλλη κατολίσθηση 09.11.2009, ενώ κατολίσθηση είχε σημειωθεί στις 27.10.2009 και στον γειτονικό εθνικό άξονα Πρέβεζας - Ηγουμενίτσας, στην περιοχή Ριζά. Εξάλλου, κατολίσθηση σημειώθηκε και στην οδό Ν. Φώκαια - Άφυτος, της χερσονήσου της Κασσάνδρας, στις 20.12.2009, φαινόμενο που συνεχίστηκε ως σήμερα. Τα περιστατικά αυτά αποδεικνύουν ότι βρισκόμαστε ενώπιον έξαρσης κατολισθητικών φαινομένων. Και αυτό είναι επόμενο, λόγω της έντονης γεωμορφολογίας της χώρας μας, της γεωλογικής αστάθειας πολλών περιοχών, της έξαρσης καιρικών φαινομένων.
Ταυτόχρονα επιβάλλουν τον έλεγχο των επίφοβων θέσεων, την άρση της επικινδυνότητας, με παράλληλη εξεύρεση και άμεση βελτίωση της οδικής ασφάλειας παρακαμπτήριων οδών, για διασφάλιση της επικοινωνίας όλων των περιοχών. Με βάση τα στοιχεία που διαθέτει το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας, τα σημεία ου πρέπει άμεσα να διερευνηθούν είναι:
1. Ν.Ε.Ο. Κορίνθου - Πατρών, τμήμα Αιγίου - Πατρών, θέση Παναγοπούλα.
2. Ε.Ο. Ιωαννίνων - Άρτας, περιοχή Ηπειρωτικών Τεμπών.
3. Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Σερρών, περιοχή Λαχανά.
4. Ε.Ο. Πρέβεζας - Ηγουμενίτσας, περιοχή Λυγιάς - γέφυρα Δέσπως.
5. Ε.Ο. Λαμία - Καρπενήσι - Αγρίνιο
α. Περιοχή Μακρακώμης.
β. Περιοχή Ανατολικής και Δυτικής Φραγκίστας.
γ. Περιοχή Παρακαμπυλίων (Άγιος Βλάσσης). Οι περιοχές β και γ ανήκουν στο τμήμα Γέφυρα Επισκοπής - Αγρίνιο, ενώ η περιοχή α ανήκει στο τμήμα Καρπενήσι-Γέφυρα Επισκοπής.
6. Ε.Ο. Λιβαδειάς - Άμφισσας , Είσοδος Δελφών - Κασταλία Πηγή. Θέση δυσμενής λόγω του Αρχαιολογικού χώρου με εμπλοκή του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).
7. Ε.Ο. Λαμίας - Άμφισσας, τμήμα Θερμοπύλες - Άμφισσα στη χιλιομετρική θέση 51.
Σαφώς μεγαλύτερος αριθμός επίμαχων σημείων εντοπίζεται στο Επαρχιακό Οδικό Δίκτυο, συνολικού μήκους περίπου 33.000 χιλιομέτρων, η συντήρηση του οποίου ανήκει στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις
. Ήδη, από το Νοέμβριο, σε ορεινά κυρίως τμήματα έχουν ενεργοποιηθεί κατολισθήσεις με επιπτώσεις τοπικού χαρακτήρα και όχι μόνο. Η ανάγκη ελέγχου του Επαρχιακού Οδικού Δικτύου από άποψη κατολισθήσεων, καθώς και ο εντοπισμός κατάλληλων παρακαμπτήριων οδών, είναι πέρα από προφανής.
Η Νύχτα Μετά #3
Πριν από 3 χρόνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου