ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΝΕΓΕΡΣΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ:
«ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ» ΣΤΟΝ ΑΛΙΑΡΤΟ
Κατόπιν σχετικής προέρευνας πάνω στο μυθολογικό περιεχόμενο
του αρχαίου Βοιωτικού πολιτισμού ο σύλλογος «Το Κοινόν των Βοιωτών
για τον πολιτισμό και το περιβάλλον » σε συνεργασία με:
1. το Πανεπιστήμιο Αθηνών
2. το Πάντειο Πανεπιστήμιο
3. ομάδα αρχιτεκτόνων και μουσειολόγων
4. την συνδρομή της UNESCO
προτείνουμε στο Δήμο Αλιάρτου ανέγερση θεματικού μουσείου με την
επωνυμία «ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ».
Βασικός άξονας γύρω από τον οποίο θα οργανωθεί το εκθεσιακό περιεχόμενο του μουσείου είναι το ησιόδειο έργο του οποίου η σημασία είναι καθοριστική για την διαμόρφωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Όντας γεννημένος στην Άσκρη της Βοιωτίας ο Ησίοδος θα καταστήσει με την αφήγησή του τόσο τη γενετειρά του όσο και την ευρύτερη βοιωτική περιοχή μυθική μήτρα της γέννησης των θεοτήτων της ελληνικής αρχαιότητας. Απο τις κορυφές του Ελικώνα, μέσα απο τον ελαφροπάτητο χορό των Mουσών θα αναδυθεί, όπως αναφέρει στη Θεογονία του, το Ιερό του Διός, ύπατου Ολύμπιου θεού ο οποίος θα δαμάσει με την αιγίδα του τις γήινες χθόνιες δυνάμεις καθιερώνοντας με τον τρόπο αυτό τη νεα ουράνια τάξη.
Στόχος μας στο νέο μουσείο είναι να μυηθεί ο επισκέπτης στον τρόπο με τον οποίο η μυθολογία απο τον Ησίοδο και έπειτα μεταβάλλεται σε «ιστορία». Στο εκθεσιακό δυναμικό του μουσείου θα κατέχει σημαντική θέση το πρόσωπο του μυθικού βασιλιά Αλίαρτου απ’ όπου έλαβε κατόπιν το ονομά της η πόλη. Μέσα από τον συσχετισμό των βασικών μυθικών γεγονότων και προσώπων θα αναδειχτεί η ιστορία της περιοχής του Αλίαρτου και θα καταδειχτεί η κομβική θέση της στην αρχαιότητα.
Ιδιαίτερη θέση στο υλικό του μουσείου θα έχουν επίσης ορισμένα σύμβολα-εμβλήματα της περιοχής όπως για παράδειγμα είναι αυτό της Σφίγγας. Η Σφίγγα απόγονος της Μέδουσας ειναι το τέρας που κατ’ εξοχήν θέτει στον άνθρωπο τα μεγάλα αινίγματα για τη ζωή, τον κόσμο και τον εαυτό του. Προσπαθώντας να απαντήσει στο αίνιγμα της Σφίγγας ο Οιδίποδας θα αιματοκυλίσει τη Θήβα και τον εαυτό του, θεωρώντας ο ίδιος ότι έχει δώσει ικανοποιητική απάντηση στο αίνιγμά της.
Με τον μύθο αυτό τίθεται ουσιαστικά το ζήτημα της αυτογνωσίας του ανθρώπου και αυτή είναι επίσης η βάση για μια σειρά επιστημονικών και καλλιτεχνικών αναζητήσεων στους νεώτερους χρόνους μέχρι την εποχή μας. Η ψυχανάλυση και η συγκριτική θρησκειολογία είναι τα κυριότερα πεδία αυτών των αναζητήσεων. Είναι, επομένως, προφανές το ενδιαφέρον που έχει η παρουσίαση των διαφόρων όψεων αυτού του μύθου και ειδικά του συμβόλου Σφίγγα στο σύγχρονο παγκόσμιο πολιτισμό. Το προνόμιο του Δήμου Αλιάρτου να βρίσκεται στους πρόποδες του Φίκιου όρους αυτομάτως ανοίγει μια προοπτική μεγάλης πολιτισμικής και τουριστικής ανάπτυξης του τόπου με βάση τη θεματολογία του προτεινόμενου μουσείου.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι με τη δημιουργία του μουσείου η παράδοση του Δήμου Αλιάρτου συνδέεται οργανικά πλέον με αυτή του λεγόμενου θηβαϊκού κύκλου που προκαλεί διεθνώς ένα αμείωτο επιστημονικό και μορφωτικό ενδιαφέρον. Στο μουσείο θα υπάρχει παρουσίαση του θέματος από πλευράς εικαστικής και φιλολογικής και θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις διαδραστικές δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία (multimedia, video art, ηχητική κάλυψη κτλ)
Το μουσείο θα αποτελέσει πρώτον, πόλο τουριστικής έλξης και δεύτερο τόπο διαπαιδαγώγησης και μύησης μαθητών και φοιτητών στα μεγάλα ζητήματα του ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού, αποτελώντας παράλληλα το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα υφιστάμενα μουσεία των Δελφών και της Θήβας, και συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πολιτιστικού δικτύου μουσείων και μνημείων στην ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, το νέο μουσείο μπορεί να λειτουργήσει ως κέντρο για τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων (workshops, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις, θεατρικές παραστάσεις έργων εμπνευσμένων από το Θηβαϊκό κύκλο, μουσικές παραστάσεις), οι οποίες αφενός θα ενισχύσουν τον επιμορφωτικό χαρακτήρα του, αφετέρου θα συμβάλλουν στην περαιτέρω προβολή και ανάπτυξη του Δήμου Αλιάρτου, οδηγώντας ενδεχομένως και στην υλοποίηση υποστηρικτών έργων υποδομής, όπως πολιτιστικό κέντρο, θέατρο, βιβλιοθήκη, ξενώνες για την υποδοχή και τη φιλοξενία των επισκεπτών/μελετητών. Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο, το νέο μουσείο θα μπορούσε δυνάμει να αποτελέσει την αφετηρία για τη συγκρότηση ενός «ανοιχτού μουσείου» που θα περιλαμβάνει και θα προβάλλει μέσα από ένα οδοιπορικό με υπαίθριους εκθεσιακούς χώρους την πολιτισμική κληρονομιά και το φυσικό πλούτο της ευρύτερης περιοχής, όπως για παράδειγμα τα αρχαία αποξηραντικά έργα, την Ακρόπολη του Γλα, τις υπόλοιπες τεχνικές εγκαταστάσεις της Αγγλικής Εταιρίας, τον τεχνολογικό εξοπλισμό της Εταιρίας (μηχανήματα), τους «Κήπους» με τα συγκροτήματα κατοικιών, τα φυσικά μνημεία (καταβόθρες).
Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο ενός πλαισίου ανάπτυξης μέσα από εναλλακτικές και ήπιες μορφές τουρισμού (πολιτιστικός τουρισμός, οικοτουρισμός).
Αυτή η εναλλακτική πρόταση ανάπτυξης για τον Καλλικτατικό Δήμο Αλιάρτου έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία. Την Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου, στον Αλίαρτο, στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου έγινε ενημέρωση του Δ.Σ και των δημοτών από την εταιρεία ENELCO για την
δυνατότητα κατασκευής θερμοηλεκτρικού εργοστασίου, παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την καύση φυσικού αέριου (ορυκτό καύσιμο, fossil fuels). Ο συλλογός μας «Το Κοινόν των Βοιωτών για τον πολιτισμό και το περιβάλλον » είναι αντίθετος με αυτή την επένδυση και για τους εξής λόγους :
1. Η επένδυση αυτή αντίκειται σε μια από τις βασικές αρχές της αειφόρου ανάπτυξης δηλ. την διατήρηση και ανάδειξη της ποικιλομορφίας της υπαίθρου, την συνετή διαχείριση των φυσικών πόρων, καθώς και την διατήρηση, ανάδειξη και προστασία της εθνικής ,φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς (Νόμος 2742/1999 άρθρο 6, παρ. 1 για τον χωροταξικό σχεδιασμό και την αειφόρο ανάπτυξη).
2. Γιατί η Βοιωτία, τόπος με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά , σύμβολο του Ευρωπαϊκού πολιτισμού, τείνει να εξελιχθεί σε ανεξέλεγκτο ενεργειακό κέντρο με καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον. Σχηματάρι, Οινόφυτα, Θίσβη, Αντίκυρα. Ευτυχώς όχι , τα Βάγια και η Χαιρώνεια.
3. Γιατί η συγκεκριμένη επένδυση συμβάλλει στην αποδιάρθρωση και ερημοποίηση του αγροτικού χώρου, της υπαίθρου.
Μέσα από την νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος αναδείχτηκε μία ενδιαφέρουσα παράμετρος : Είναι η ενεργητική διάσταση του δικαιώματος στην περιβαλλοντική προστασία , που συνίσταται κυρίως στη συμμετοχή των ατόμων και των οργανωμένων ομάδων της κοινωνίας των πολιτών, στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την διαχείριση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος .
ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ ΤΩΝ ΒΟΙΩΤΩΝ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
«ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ» ΣΤΟΝ ΑΛΙΑΡΤΟ
Κατόπιν σχετικής προέρευνας πάνω στο μυθολογικό περιεχόμενο
του αρχαίου Βοιωτικού πολιτισμού ο σύλλογος «Το Κοινόν των Βοιωτών
για τον πολιτισμό και το περιβάλλον » σε συνεργασία με:
1. το Πανεπιστήμιο Αθηνών
2. το Πάντειο Πανεπιστήμιο
3. ομάδα αρχιτεκτόνων και μουσειολόγων
4. την συνδρομή της UNESCO
προτείνουμε στο Δήμο Αλιάρτου ανέγερση θεματικού μουσείου με την
επωνυμία «ΜΥΘΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ».
Βασικός άξονας γύρω από τον οποίο θα οργανωθεί το εκθεσιακό περιεχόμενο του μουσείου είναι το ησιόδειο έργο του οποίου η σημασία είναι καθοριστική για την διαμόρφωση του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Όντας γεννημένος στην Άσκρη της Βοιωτίας ο Ησίοδος θα καταστήσει με την αφήγησή του τόσο τη γενετειρά του όσο και την ευρύτερη βοιωτική περιοχή μυθική μήτρα της γέννησης των θεοτήτων της ελληνικής αρχαιότητας. Απο τις κορυφές του Ελικώνα, μέσα απο τον ελαφροπάτητο χορό των Mουσών θα αναδυθεί, όπως αναφέρει στη Θεογονία του, το Ιερό του Διός, ύπατου Ολύμπιου θεού ο οποίος θα δαμάσει με την αιγίδα του τις γήινες χθόνιες δυνάμεις καθιερώνοντας με τον τρόπο αυτό τη νεα ουράνια τάξη.
Στόχος μας στο νέο μουσείο είναι να μυηθεί ο επισκέπτης στον τρόπο με τον οποίο η μυθολογία απο τον Ησίοδο και έπειτα μεταβάλλεται σε «ιστορία». Στο εκθεσιακό δυναμικό του μουσείου θα κατέχει σημαντική θέση το πρόσωπο του μυθικού βασιλιά Αλίαρτου απ’ όπου έλαβε κατόπιν το ονομά της η πόλη. Μέσα από τον συσχετισμό των βασικών μυθικών γεγονότων και προσώπων θα αναδειχτεί η ιστορία της περιοχής του Αλίαρτου και θα καταδειχτεί η κομβική θέση της στην αρχαιότητα.
Ιδιαίτερη θέση στο υλικό του μουσείου θα έχουν επίσης ορισμένα σύμβολα-εμβλήματα της περιοχής όπως για παράδειγμα είναι αυτό της Σφίγγας. Η Σφίγγα απόγονος της Μέδουσας ειναι το τέρας που κατ’ εξοχήν θέτει στον άνθρωπο τα μεγάλα αινίγματα για τη ζωή, τον κόσμο και τον εαυτό του. Προσπαθώντας να απαντήσει στο αίνιγμα της Σφίγγας ο Οιδίποδας θα αιματοκυλίσει τη Θήβα και τον εαυτό του, θεωρώντας ο ίδιος ότι έχει δώσει ικανοποιητική απάντηση στο αίνιγμά της.
Με τον μύθο αυτό τίθεται ουσιαστικά το ζήτημα της αυτογνωσίας του ανθρώπου και αυτή είναι επίσης η βάση για μια σειρά επιστημονικών και καλλιτεχνικών αναζητήσεων στους νεώτερους χρόνους μέχρι την εποχή μας. Η ψυχανάλυση και η συγκριτική θρησκειολογία είναι τα κυριότερα πεδία αυτών των αναζητήσεων. Είναι, επομένως, προφανές το ενδιαφέρον που έχει η παρουσίαση των διαφόρων όψεων αυτού του μύθου και ειδικά του συμβόλου Σφίγγα στο σύγχρονο παγκόσμιο πολιτισμό. Το προνόμιο του Δήμου Αλιάρτου να βρίσκεται στους πρόποδες του Φίκιου όρους αυτομάτως ανοίγει μια προοπτική μεγάλης πολιτισμικής και τουριστικής ανάπτυξης του τόπου με βάση τη θεματολογία του προτεινόμενου μουσείου.
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι με τη δημιουργία του μουσείου η παράδοση του Δήμου Αλιάρτου συνδέεται οργανικά πλέον με αυτή του λεγόμενου θηβαϊκού κύκλου που προκαλεί διεθνώς ένα αμείωτο επιστημονικό και μορφωτικό ενδιαφέρον. Στο μουσείο θα υπάρχει παρουσίαση του θέματος από πλευράς εικαστικής και φιλολογικής και θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις διαδραστικές δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία (multimedia, video art, ηχητική κάλυψη κτλ)
Το μουσείο θα αποτελέσει πρώτον, πόλο τουριστικής έλξης και δεύτερο τόπο διαπαιδαγώγησης και μύησης μαθητών και φοιτητών στα μεγάλα ζητήματα του ελληνικού και παγκόσμιου πολιτισμού, αποτελώντας παράλληλα το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα υφιστάμενα μουσεία των Δελφών και της Θήβας, και συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πολιτιστικού δικτύου μουσείων και μνημείων στην ευρύτερη περιοχή.
Παράλληλα, το νέο μουσείο μπορεί να λειτουργήσει ως κέντρο για τη διοργάνωση πολιτιστικών δραστηριοτήτων (workshops, εκπαιδευτικά προγράμματα, διαλέξεις, θεατρικές παραστάσεις έργων εμπνευσμένων από το Θηβαϊκό κύκλο, μουσικές παραστάσεις), οι οποίες αφενός θα ενισχύσουν τον επιμορφωτικό χαρακτήρα του, αφετέρου θα συμβάλλουν στην περαιτέρω προβολή και ανάπτυξη του Δήμου Αλιάρτου, οδηγώντας ενδεχομένως και στην υλοποίηση υποστηρικτών έργων υποδομής, όπως πολιτιστικό κέντρο, θέατρο, βιβλιοθήκη, ξενώνες για την υποδοχή και τη φιλοξενία των επισκεπτών/μελετητών. Σε αυτό το γενικότερο πλαίσιο, το νέο μουσείο θα μπορούσε δυνάμει να αποτελέσει την αφετηρία για τη συγκρότηση ενός «ανοιχτού μουσείου» που θα περιλαμβάνει και θα προβάλλει μέσα από ένα οδοιπορικό με υπαίθριους εκθεσιακούς χώρους την πολιτισμική κληρονομιά και το φυσικό πλούτο της ευρύτερης περιοχής, όπως για παράδειγμα τα αρχαία αποξηραντικά έργα, την Ακρόπολη του Γλα, τις υπόλοιπες τεχνικές εγκαταστάσεις της Αγγλικής Εταιρίας, τον τεχνολογικό εξοπλισμό της Εταιρίας (μηχανήματα), τους «Κήπους» με τα συγκροτήματα κατοικιών, τα φυσικά μνημεία (καταβόθρες).
Με αυτό τον τρόπο δίνεται η δυνατότητα στο Δήμο ενός πλαισίου ανάπτυξης μέσα από εναλλακτικές και ήπιες μορφές τουρισμού (πολιτιστικός τουρισμός, οικοτουρισμός).
Αυτή η εναλλακτική πρόταση ανάπτυξης για τον Καλλικτατικό Δήμο Αλιάρτου έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία. Την Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου, στον Αλίαρτο, στην αίθουσα συνεδριάσεων του δημοτικού συμβουλίου έγινε ενημέρωση του Δ.Σ και των δημοτών από την εταιρεία ENELCO για την
δυνατότητα κατασκευής θερμοηλεκτρικού εργοστασίου, παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από την καύση φυσικού αέριου (ορυκτό καύσιμο, fossil fuels). Ο συλλογός μας «Το Κοινόν των Βοιωτών για τον πολιτισμό και το περιβάλλον » είναι αντίθετος με αυτή την επένδυση και για τους εξής λόγους :
1. Η επένδυση αυτή αντίκειται σε μια από τις βασικές αρχές της αειφόρου ανάπτυξης δηλ. την διατήρηση και ανάδειξη της ποικιλομορφίας της υπαίθρου, την συνετή διαχείριση των φυσικών πόρων, καθώς και την διατήρηση, ανάδειξη και προστασία της εθνικής ,φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς (Νόμος 2742/1999 άρθρο 6, παρ. 1 για τον χωροταξικό σχεδιασμό και την αειφόρο ανάπτυξη).
2. Γιατί η Βοιωτία, τόπος με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά , σύμβολο του Ευρωπαϊκού πολιτισμού, τείνει να εξελιχθεί σε ανεξέλεγκτο ενεργειακό κέντρο με καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον. Σχηματάρι, Οινόφυτα, Θίσβη, Αντίκυρα. Ευτυχώς όχι , τα Βάγια και η Χαιρώνεια.
3. Γιατί η συγκεκριμένη επένδυση συμβάλλει στην αποδιάρθρωση και ερημοποίηση του αγροτικού χώρου, της υπαίθρου.
Μέσα από την νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος αναδείχτηκε μία ενδιαφέρουσα παράμετρος : Είναι η ενεργητική διάσταση του δικαιώματος στην περιβαλλοντική προστασία , που συνίσταται κυρίως στη συμμετοχή των ατόμων και των οργανωμένων ομάδων της κοινωνίας των πολιτών, στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την διαχείριση του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος .
ΤΟ ΚΟΙΝΟΝ ΤΩΝ ΒΟΙΩΤΩΝ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου