από τον πολ-μηχ Θεόδωρο Κ. Παπαϊωάννου
Δεν είναι τυπική γιορτή, πού την συντηρεί και την μεταφέρει η παράδοση μέσα στους αιώνες. Ανταποκρίνεται στον βαθύτερο ψυχισμό των Ελλήνων και είναι ουσιαστικά η θερμή και φωτεινή πηγή της βιοθεωρίας τους, της δοξασίας πού έχουν για την ζωή και για τον κόσμο ολόκληρο. Είναι η Ανάσταση, ο θρίαμβος, η νίκη πάνω στον θάνατο, η ακατάλυτη βεβαιότητα ότι υστέρα από την πιο ζοφερή νύχτα θα ξανάρθει το φως.
Είναι ένα μήνυμα, που αν η μεταφυσική του διάσταση έχει υποχωρήσει με την επέκταση της αμφισβήτησης για το επέκτεινα, παραμένει ζωντανό για όλους ως δίδαγμα για τη φύση της ζωής, ως παραίνεση να την κατανοήσουμε μέσα από τη συνείδηση της φθαρτότητας και να τη ζήσουμε πιο ανθρώπινα ,να τη μεταβάλουμε σε νίκη πάνω στον θάνατο. Η Ανάσταση έγινε ο ζωντανός μύθος των Ελλήνων.
Η επαλήθευση του κύκλου της ζωής, το θαύμα της αδιάκοπης σπίθας, η πανηγυρική στιγμή πού το φως διαλύει το σκοτάδι. Με βαθιά αίσθηση για την τραγική ουσία της ζωής, η Ανάσταση έρχεται ως λύτρωση υστέρα από το μέγα κορύφωμα του πάθους και του μαρτυρίου. Δεν είναι μια ψυχρή θεωρητική σύλληψη, αλλά ζωντανή πραγματικότητα, πού περικλείει όλη την πορεία του ανθρώπου και την ουσία της ζωής του. Άλλοι χριστιανικοί λαοί αποθέτουν το συγκινησιακό τους φορτίο περισσότερο στην Γέννηση.
Για τους Έλληνες, όμως, το μέγιστο γεγονός είναι η Ανάσταση. Έρχεται μετά την κραυγή της απελπισίας και την συνείδηση της λήξης, υστέρα από το «τετέλεσται», όταν όλες οι δυνάμεις πού θα μπορούσαν να αποτρέψουν το τέλος έχουν αποχωρήσει. Όλα πια έχουν τελειώσει. Το μαρτύριο εξαντλείται ως την τελευταία του σταγόνα, περνώντας από όλη την κλίμακα των ανθρώπινων αντιδράσεων, της αδυναμίας, του φόβου, της ικεσίας. Τότε μόνο συντελείται η Ανάσταση και αφορά τον άνθρωπο, τη ζωή πού δοκιμάζεται. Στην κοινή συνείδηση, εκείνο πού μετράει τελικά είναι ή στάση απέναντι στον θάνατο, η εξάντληση μέχρι τρύγος του ποτηριού. Εκεί καταξιώνεται η ζωή και αποσπά, με την ίδια την κατάλυση της, το αναφαίρετο δικαίωμα να επανέλθει παντοδύναμη .
Δεν ανασταίνεται το έρπον, το τυχαίο, το ευτελές. Μόνο το πλήρες, το μεγάλο, πού περικλείει ολόκληρη την αγάπη και την λατρεία της ζωής μαζί με την οδύνη. Η μεγάλη γιορτή της χριστιανοσύνης ήταν πάντα και ή μεγάλη γιορτή του Ελληνισμού. Στις δύσκολες και ατέλειωτες ώρες της δοκιμασίας, το έθνος γιόρταζε την Ανάσταση, δηλαδή την πεποίθηση του για την αναγέννηση και την άνοδο του στο φως. Σύνδεσε τη μέρα της Μεγάλης Παρασκευής με την ανανέωση της φύσης και με την αμέσως μετά παγανιστική ευωχία της σούβλας. Την συνταύτισε με την ελπίδα, την επιβίωση, την ελευθερία, με την χαρά της ζωής και την αυτοσυνείδηση του.
Ο Νέος Ελληνισμός διαμορφώθηκε με άξονα αυτή την κεντρική ιδέα: την Ανάσταση του Γένους. Φέτος, στον απόηχο μιας πολύπλευρης παγκόσμιας κρίσης, ως χώρα με το στόμα σχεδόν στο χείλος του πικρού ποτηριού της οικονομικής χρεωκοπίας προσδοκούμε το μήνυμα της Ανάστασης μέσα από ρηξικέλευθες μεταρρυθμίσεις του ‘’χθες’’. Μεταξύ αυτών , η διοικητική αναδιάρθρωση υπό το ευφάνταστο όνομα ‘’Καλλικράτης’’ ,η επενδυτική - αναπτυξιακή ‘’ανάρρωση’’ και η μέριμνα για αυτούς που χωρίς να φταίνε σηκώνουν τον Σταυρό της οικονομικής κρίσης.
Οι Έλληνες, ακόμη και τότε από την φύση τους αισιόδοξοι, πορεύονται με την θεληματική πεποίθηση ότι τίποτα δεν χάνεται και ότι αυτοί πού οι άλλοι τους λογαριάζουν εξουθενωμένους, θα υπάρξουν και θα αναστηθούν. Είναι ή βαθύτερη πίστη στις δυνάμεις του ανθρώπου που γνωρίζει ότι του χρόνου τα γυρίσματα θα φέρουν την Αναγέννηση μόνο σ' αυτούς πού κρατούν ασβέστη την συνείδηση , την φλόγα της ψυχής ,τη δύναμη της θέλησης τους .
Η Νύχτα Μετά #3
Πριν από 3 χρόνια
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου