Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2009

Τι είπε ο Προκόπης Παυλόπουλος στη Λιβαδειά

Δείτε τα κυριότερα σημεία της ομιλίας του υπουργού Εσωτερικών, καθηγητού, κ. Προκόπη Παυλόπουλου που παρευρέθηκε στον χορό της ΝΟΔΕ Βοιωτίας χθες Κυριακή στη Λιβαδειά.



Η μετατροπή της περιφερειακής ανάπτυξης από ζητούμενο σε δεδομένο εξακολουθεί να παραμένει στο επίκεντρο της πολιτικής της Κυβέρνησης Καραμανλή και μετά την εκδήλωση της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Γιατί πιστεύουμε ότι η ενδυνάμωση της κοινωνικής συνοχής και η ταχεία προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία στις περιοχες, οι οποίες για χρόνια βρίσκονταν σε κατάσταση «αναπτυξιακής περιθωριοποίησης».



Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και οι προσπάθειες που έγιναν στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, όπου πραγματοποιήθηκαν πολλά και σημαντικά βήματα μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ιδίως μετά τον Μάρτιο του 2004. Με τα 1,725 έργα του Π.Ε.Π., εκ των οποίων 1.148 ήδη ολοκληρωμένα - αλλάζει δραστικά η φυσιογνωμία της ευρύτερης περιοχής και επιτυγχάνεται δημιουργικό κλείσιμο του Γ΄ Κ.Π.Σ. Επικεντρώσαμε τις προσπάθειές μας στην εκτέλεση έργων στις πιο μειονεκτικές περιοχές, καθώς και στην προώθηση έργων περιβαλλοντικής προστασίας. Και αυτό τη στιγμή που το 2004 παραλάβαμε το Π.Ε.Π. Στερεάς Ελλάδας με μόλις 272 ενταγμένα έργα - εκ των οποίων κανένα ολοκληρωμένο- και ποσοστό απορρόφησης περίπου 8,9%. Αυτή η Κυβέρνηση, μετά από 4 χρόνια οργανωμένης δουλειάς έφθασε το ΠΕΠ Στερεάς Ελλάδας σε ποσοστά απορρόφησης που αγγίζουν το 98,6%, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι είναι ο πιο αξιόπιστος και καλός διαχειριστής των κοινοτικών πόρων και, γενικότερα του δημόσιου χρήματος.



Με την 4η προγραμματική περίοδο η Περιφέρεια αποκτά νέα, πρόσθετη αναπτυξιακή πνοή, με την αξιοποίηση των συνολικά 36,4 δις ευρώ, τα οποία διοχετεύονται σ’ αυτήν σε ποσοστό πάνω από 80%. Και εδώ ανοίγονται σημαντικές ευκαιρίες για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αλλά και τις Περιφέρειες, οι οποίες αναδεικνύονται σε στρατηγικούς συμμάχους της Διοίκησης στην ευρύτερη αυτή προσπάθεια. Το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς 2007-2013 έχει προσδιορίσει τόσο τους πρωταρχικούς άξονες και τις βασικές προτεραιότητες όσο και τους κύριους υποστηρικτικούς μηχανισμούς οι οποίοι αναλαμβάνουν καίριους τομείς της προώθησης της περιφερειακής ανάπτυξης.



Η εμπειρία του Γ΄ Κ.Π.Σ., το οποίο τέθηκε σε λειτουργία από το ΠΑΣΟΚ χωρίς να έχει καν εκπονηθεί ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο και οι απώλειες και οι καθυστερήσεις, στις οποίες οδήγησε η σοβαρή αυτή παράλειψη, υπήρξε παράγοντας ανάσχεσης της προόδου και της προώθησης των συμφερόντων των τοπικών κοινωνιών για όλη την υπόλοιπη διάρκεια του προγράμματος. Και όχι μόνον αυτό αλλά επιταχύνθηκαν αλματωδώς και τα ποσοστά απορρόφησης, τα οποία, για τα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα, έχουν σήμερα φθάσει στο 100%, ενώ τον Μάρτιο του 2004 - και μετά από 4ετή λειτουργία - μόλις έφθαναν το 15,6%. Δηλαδή, κρινόμενες στο ίδιο χρονικό διάστημα, οι Κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας είχαν 5 φορές καλύτερες επιδόσεις από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στη διαχείριση των κοινοτικών πόρων.



Με αυτά τα δεδομένα μπαίνουμε στην 4η προγραμματική περίοδο με θετικές προοπτικές, αφού πλέον γνωρίζουμε ότι θα πορευθούμε με στρατηγική και ορθολογικό σχεδιασμό για να πετύχουμε το μέγιστο των αναπτυξιακών επιδόσεων και ν’ αναδείξουμε τα πλεονεκτήματα κάθε περιοχής. Αρκεί μόνο ν’ αναλογισθεί κανείς ότι τον Δεκέμβριο του 2008 πήραμε από την Ε.Ε. την έγκριση, μέσα σε 2 μήνες, για το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου των 13 Π.Ε.Π. στο πλαίσιο του Ε.Σ.Π.Α. Και η Ελλάδα είναι μία από τις 4 πρώτες χώρες που πέτυχαν αυτή την έγκριση. Μια έγκριση την οποία, για το Γ΄ Κ.Π.Σ., την εξασφαλίσαμε μόλις το 2005, ύστερα από 5 ολόκληρα χρόνια λειτουργίας του Προγράμματος, όταν ανέλαβε πλέον η Νέα Δημοκρατία, γιατί οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ δεν ασχολήθηκαν καθόλου με το θέμα αυτό. Ένα θέμα όμως με τεράστια πρακτική σημασία γιατί χωρίς έγκριση διαχείρισης της Ε.Ε., δεν γίνεται καμία πληρωμή!



ΙΙ. «ΘΗΣΕΑΣ» - ΕΠΤΑ

Σημαντική αναπτυξιακή προοπτική εγγυάται για τις τοπικές κοινωνίες της Στερεάς Ελλάδας και η εφαρμογή του Προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ», το οποίο, πέραν της αναμόρφωσης που ήδη επέφερε, στο πλαίσιο του σκοπού και των κατευθύνσεών του, εξοικείωσε τους ΟΤΑ με το σύνολο της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων, προετοιμάζοντάς τους εμπράκτως για την 4η προγραμματική περίοδο και παρέχοντάς τους στήριξη και σ’ επίπεδο τεχνογνωσίας. Πιο συγκεκριμένα:



Α. Το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ» δίνει για 5 χρόνια διπλάσιους πόρους απ’ ό,τι έδινε το ΕΠΤΑ για 7 χρόνια (3,5 δις ευρώ έναντι 1,7 δις ευρώ και μάλιστα για λιγότερα χρόνια), οι οποίοι κατανέμονται με κριτήρια διαφανή και αντικειμενικά που προσδιορίζονται κατά βάση από τις τοπικές ιδιαιτερότητες, όπως είναι η νησιωτικότητα, ο τυχόν ορεινός χαρακτήρας, η επισκεψιμότητα κλπ. Άλλωστε, η ροή των χρηματοδοτήσεων βρίσκεται, για πρώτη φορά, στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, έτσι ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να έχει πρόσβαση στα στοιχεία αυτά, ανά πάσα στιγμή. Αντίθετα, το ΕΠΤΑ (1998-2004) έμεινε γνωστό για την ελλειπτική του χρηματοδότηση, την αδιαφάνειά του και τον επιλεκτικό τρόπο με τον οποίο γίνονταν οι χρηματοδοτήσεις.



Β. Αλλά και όσον αφορά τη σύγκριση των δύο προγραμμάτων από οικονομική και αναπτυξιακή άποψη, τα στοιχεία είναι συντριπτικά υπέρ του Προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ», όπως προκύπτει από τα παρακάτω:



Συνολική χρηματοδότηση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας από το ΕΠΤΑ 135, 3 εκ. ευρώ για τα 7 έτη, ενώ από το «ΘΗΣΕΑΣ» συνολικά θα δοθεί το ποσό των 233,4 εκ. ευρώ, δηλαδή πάνω από 72,4% αύξηση και μάλιστα για λιγότερα χρόνια. Επίσης, όσον αφορά τους ΟΤΑ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας έχουν προενταχθεί 1838 δημοτικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 207,9 εκ. ευρώ. Από αυτά τα έργα έχουν ήδη δημοπρατηθεί 873 έργα, ύψους 96,4 εκ. ευρώ. Μάλιστα, υπάρχουν ήδη 555 ολοκληρωμένα έργα.



Οι ΟΤΑ του νομού Βοιωτίας δικαιούνται από το «ΘΗΣΕΑ» για την 5ετία 2005-2009 39,9 εκ. ευρώ, μόνο για δημοτικά έργα, έναντι 21,4 εκ. ευρώ του Προγράμματος ΕΠΤΑ για 7 χρόνια, δηλαδή αύξηση κατά 86,4 %. Έχουν ήδη προεντάξει 302 δημοτικά έργα προϋπολογισμού 39 εκ. ευρώ, ενώ έχουν δημοπρατηθεί 149 έργα (ύψους 21,4 εκ. ευρώ). Υπάρχουν ήδη 84 ολοκληρωμένα έργα.



Ειδικότερα, ο Δήμος Λεβαδέων πήρε από το ΕΠΤΑ 2,3 εκ. ευρώ για 7 χρόνια, έναντι 4,47 εκ. ευρώ που παίρνει από το ΘΗΣΕΑ για 5 χρόνια, δηλαδή αύξηση πόρων κατά 93,7 % για λιγότερα χρόνια.



ΙΙΙ. Οικονομικά Ν.Α.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μεταρρύθμισης στον τομέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και η πρόοδος που συντελέσθηκε στα οικονομικά της. Αρκεί να θυμηθεί κανείς τις «συγκαλυμμένες υπεξαιρέσεις», οι οποίες γίνονταν στους πόρους της λόγω της υποχρέωσης που της είχε επιβληθεί για καταβολή των βοηθημάτων υγειονομικής περίθαλψης και των επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας. Είχε, δηλαδή, «φορτωθεί» η Ν.Α. την καταβολή των επιδομάτων πρόνοιας, μία αμιγώς κρατικού χαρακτήρα υποχρέωση, την οποία ανέλαβε να εκπληρώνει διαθέτοντας μάλιστα το συντριπτικό μέρος των τακτικών της πόρων, σε βάρος, βεβαίως, των έργων ανάπτυξης και βελτίωσης της καθημερινότητας του πολίτη.



Και το χειρότερο απ’ όλα ήταν ότι, πάνω από το 79% των πόρων της διοχετεύονταν για την κάλυψη των επιδομάτων πρόνοιας. Έτσι, είχε σκιαγραφηθεί μία πλασματική εικόνα για τον προϋπολογισμό της Ν.Α., όταν αυτή, στην πραγματικότητα, φυτοζωούσε και μετά βίας κάλυπτε τα λειτουργικά της έξοδα. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι, το 2004, οι Ν.Α. της Χώρας, διέθεσαν 390 εκ. για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων και έμειναν με μόλις 6 εκ. ευρώ για αναπτυξιακά έργα που έπρεπε να γίνουν από τις Ν.Α. όλης της Χώρας. Αυτός ήταν ο «σεβασμός» που επέδειξαν οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στη Ν.Α., εξωθώντας τη σε επαιτεία έξω από την πόρτα του τότε Πρωθυπουργού κ. Σημίτη και επεξεργαζόμενες, κατά τα λοιπά, σχέδια κατάργησής της, τα οποία περνούσαν, βέβαια, μέσα από την προηγούμενη απαξίωσή της στα μάτια των πολιτών.



Η απάντηση της Κυβέρνησης Καραμανλή στην απαξίωση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης από το ΠΑΣΟΚ ήταν η άμεση προώθηση μιας γενναίας οικονομικής μεταρρύθμισης και η διαμόρφωση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού συστήματος χρηματοδότησης, με την ψήφιση του ν. 3345/2005. Ενός νόμου που αποδεικνύει έμπρακτα τη στήριξή μας προς τον θεσμό.



Πυρήνα του νέου χρηματοδοτικού πλαισίου που καθιερώθηκε, όπως είναι γνωστό, αποτελεί η πρόβλεψη ότι η καταβολή των βοηθημάτων υγειονομικής περίθαλψης και επιδομάτων κοινωνικής πρόνοιας γίνεται πλέον από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και δεν βαρύνει τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Έτσι, αποδεσμεύθηκαν οι πόροι των ΟΤΑ δεύτερου βαθμού από την καταβολή των εν λόγω βοηθημάτων και επιδομάτων, τα οποία, όπως προαναφέρθηκε, ανέρχονταν στο υπέρογκο ποσοστό του 79% των εσόδων τους, με ανοδικές τάσεις κάθε έτος, και απέκτησαν αυτοί, για πρώτη φορά, σταθερούς και θεσμοθετημένους πόρους.



Ειδικότερα, από 1.7.2005, που τέθηκε σε ισχύ το νέο σύστημα, οι πόροι που αποδίδονται ετησίως στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις αποτελούνται από το 2% του ΦΠΑ και από το 10% των τελών κυκλοφορίας αυτοκινήτων. Από αυτά το 1/2 του ΦΠΑ διατίθεται για την κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, ενώ το υπόλοιπο 1/2 - τουλάχιστον - διατίθεται για την κάλυψη δαπανών που αφορούν επενδύσεις αυτών που χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από εθνικούς πόρους. Για τα επόμενα έτη η αύξηση των πόρων κλιμακώνεται έτσι ώστε, μόνον όσον αφορά τους ΚΑΠ - και χωρίς να συνυπολογίσουμε τους νέους πόρους που εισπράττονται και απευθείας, όπως θα εξηγήσω στη συνέχεια - να μιλάμε σχεδόν για τετραπλασιασμό των πόρων μεταξύ 2004 και το 2008 και για πενταπλασιασμό μεταξύ 2004-2009. Και αυτό αφού στον προϋπολογισμό του 2009 έχει προβλεφθεί αύξηση 15,5% στα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων και αύξηση 9,5% στα έσοδα από τον Φ.Π.Α.



Αυτό, τελικά, σημαίνει ότι, το 2009, οι Ν.Α. θα πάρουν 498,8 εκ. ευρώ μόνον από τους ΚΑΠ έναντι 450,6 εκ. ευρώ το 2008. Παίρνουν δηλαδή αύξηση στους ΚΑΠ πάνω από 10,5% σε σχέση με το 2008 και πάνω από 4,5 φορές σε σχέση με το 2004, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Τέλος, συνεχίζεται, και αυτή τη χρονιά, η εντυπωσιακή αύξηση των διαθεσίμων για έργα, τα οποία, από 6 εκ. € που ήταν το 2004, πλέον φτάνουν τα 300 εκ. € για το 2009!



Επίσης οι Ν.Α. απέκτησαν την τελευταία τετραετία και νέους δυναμικούς πόρους, οι οποίοι προστίθενται στα ανωτέρω ποσά και εισπράττονται, σε μεγάλο βαθμό, απευθείας. Πρόκειται για: Την είσπραξη του τέλους αδείας οχήματος και του τέλους μεταβίβασης αυτοκινήτου οχήματος (άρθρα 27 και 28 του ν. 2873/2000) σε ποσοστό 100% (ενώ μέχρι τώρα απέδιδε το 45% του πρώτου τέλους στο Τ.Σ.Α. και το 3% του δεύτερου τέλους στο Ταμείο Νομικών). Χάρις στο νέο αυτό έσοδο εισέρρευσαν στα ταμεία των Ν.Α. άλλα 114,5 εκ. ευρώ περίπου.



Την είσπραξη από τη Ν.Α. του ποσοστού που της αναλογεί (50%) επί των κάθε είδους εισπραττόμενων προστίμων, χρηματικών ποινών και προσαυξήσεων που επιβάλλονται από αυτές. Και είναι χαρακτηριστικό ότι, ενώ η σχετική ρύθμιση είχε ψηφισθεί ήδη από το 2001, οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ δεν την εφάρμοζαν ως το 2005 που εκδόθηκε η αναγκαία εκτελεστική υπουργική απόφαση και μπόρεσαν οι Ν.Α. να εισπράξουν τους πόρους που τους οφείλονταν! Βρισκόμαστε δηλαδή μπροστά σε ένα ακόμη κρούσμα υπεξαίρεσης πόρων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τις Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ.



Και το αντικείμενο της υπεξαίρεσης αυτής δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο. Με βάση τα στοιχεία του ΚΕ.Π.Υ.Ο., τα έσοδα αυτά ανήλθαν σε 9,8 εκ. ευρώ το 2006, σε 17,3 εκ. ευρώ το 2007 (αύξηση κατά 75,6% σε σχέση με το 2006) και σε 21,2 εκ. ευρώ για το 2008 (αύξηση κατά 22,7% σε σχέση με το 2007). Τα ποσά αυτά θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο, τόσο λόγω των διοικητικών προστίμων που προβλέφθηκαν με τον ν. 3668/2008 για τις νέες αγορανομικές κυρώσεις, όσο και με τα έσοδα από τα παράβολα για τη χορήγηση αδειών κλπ., στο πλαίσιο του ν. 3325/2005 «Ίδρυση - λειτουργία βιομηχανικών - βιοτεχνικών εγκαταστάσεων».



Με βάση όλα τα παραπάνω καταλήγουμε σ’ ένα σύνολο τακτικών πόρων, από ΚΑΠ αλλά και απευθείας εισπραττόμενων, που ξεπερνά τα 637 εκ. ευρώ. Μιλάμε δηλαδή για πενταπλασιασμό των τακτικών πόρων σε σχέση με το 2004. Και σε αυτόν τον τομέα το ΠΑΣΟΚ δεν αντέχει τη βάσανο της σύγκρισης. Το Κόμμα που ως Κυβέρνηση υπεξαιρούσε συστηματικά τους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν μπορεί να ασκεί μηδενιστική κριτική στη Νέα Δημοκρατία που πήρε τους πόρους της Ν.Α. από τα 108,2 εκ. και τα έφθασε σήμερα, μετά από μόλις 5 χρόνια διακυβέρνησης, στα 498,8 εκ. και, με τους απευθείας πόρους, στα 637 εκ. ευρώ. Η Ν.Α. δεν νομίζω ότι θα δυσκολευθεί ποτέ να αποφασίσει σε ποιον εμπιστεύεται την τύχη της και την εποπτεία της.



Οι Ν.Α. της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας πήραν το 2004 καθαρά 9,01 εκ. ευρώ. Το 2008 πήραν 34,56 εκ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν 4πλάσιους πόρους.



Η Ν.Α. Βοιωτίας το 2004, πριν από τον ν. 3345/2005, πήρε καθαρά μόλις 1,87 εκ. ευρώ, λόγω προνοιακών και ούτε ένα ευρώ για έργα οδικού δικτύου. Το 2008 πήρε καθαρά 6 εκ. ευρώ, δηλαδή πάνω από 3 φορές περισσότερους πόρους.



IV. Διαχείριση στερεών αποβλήτων

Στο Νομό Βοιωτίας λειτουργεί ο ΧΥΤΑ Λιβαδειάς, ολοκληρώνεται η κατασκευή του πρώτου τμήματος του ΧΥΤΑ Θήβας, κατασκευάζεται η επέκταση του ΧΥΤΑ Λιβαδειάς με πόρους του Ταμείου Συνοχής 2000-2006 και προετοιμάζεται από τον ΦοΔΣΑ η κατασκευή ΚΔΑΥ σε γειτονικό του ΧΥΤΑ Θήβας χώρο.



Στο Νομό Εύβοιας λειτουργούν οι ΧΥΤΑ Χαλκίδας, Βόρειας Εύβοιας και ο μικρός ΧΥΤΑ Σκύρου που κατασκευάσθηκε με πόρους του ΕΠΠΕΡ/Γ’ ΚΠΣ. Εγκρίθηκαν από το ΘΗΣΕΑ πόροι για τον εξοπλισμό λειτουργίας του ΧΥΤΑ Βόρειας Εύβοιας και για την κατασκευή ΣΜΑ. Είναι σε εξέλιξη η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης για το ΧΥΤΑ Νότιας Εύβοιας.



Στο Νομό Φθιώτιδος λειτουργούν οι ΧΥΤΑ Λαμίας και Δομοκού. Βρίσκονται υπό εκπόνηση οι μελέτες ωρίμανσης νέου ΧΥΤΑ Λαμίας, για τον οποίο υπάρχουν 2 εναλλακτικές θέσεις. Για το ΧΥΤΑ Ανατολικής Φθιώτιδας (Λοκρίδας) έχουν εξευρεθεί 2 εναλλακτικές θέσεις και εκπονείται η Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Λειτουργεί ΚΔΑΥ στη Λαμία που εξυπηρετεί και την περιοχή της Λοκρίδας, καθώς και ΟΤΑ από τους Νομούς Φωκίδας και Ευρυτανίας.



Στο Νομό Φωκίδας και στο Νομό Ευρυτανίας είναι υπό εκπόνηση οι μελέτες ωρίμανσης των αντίστοιχων έργων ΧΥΤΑ. Στην προγραμματική περίοδο 2007-2013 έχουν προϋπολογισθεί περίπου 89 Μ€ στο ΕΠΠΕΡΑΑ για έργα Διαχείρισης στερεών αποβλήτων, στο μέτρο που η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας είναι μεταβατικής στήριξης και δεν απολαμβάνει πόρους για τον σκοπό αυτόν από το ΕΤΠΑ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: